גם בעת מלחמה: קרן יק"א ממשיכה לתמוך בפיתוח הצפון

14 אוק 2024 המחברת/ת:
מימין לשמאל- ניצן ענבר-טל סמנכלית תפעול ראשי ביקא, חיה רק יהלום מנהלת מופ צפון, אבינעם הלוי מנכל יקא- בסיור בחוות המטעים בעמק החולה מימין לשמאל- ניצן ענבר-טל סמנכלית תפעול ראשי ביקא, חיה רק יהלום מנהלת מופ צפון, אבינעם הלוי מנכל יקא- בסיור בחוות המטעים בעמק החולה צילום: מו"פ צפון

מו"פ צפון במכון המחקר מיגל אירח את מנכ"ל קרן יק"א בישראל לסיור מקצועי בחוות מחקר בעמק החולה ובעמק הירדן

למרות יום סוער עם מטחים כבדים לעבר הגליל העליון, אירח מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, את אבינעם הלוי מנכ"ל יק"א בישראל וניצן ענבר-טל סמנכ״לית תפעול ראשית, לסיור מקצועי בחוות המחקר 'מטעים' בעמק החולה ובחוות המחקר 'צמח' בעמק הירדן, להצגת פרויקטים ומחקרים יישומיים לקידום החקלאות בצפון, ומפגש עם חוקרי מו"פ צפון, הממשיכים את עבודות המחקר שלהם באזורי הלחימה ללא הפסקה מאז תחילת המלחמה.

אבינעם הלוי מנכ"ל יק"א בישראל: "הקשר של קרן יק"א עם מו"פ צפון הוא קשר רב שנים ועתיר הישגים. עבורנו, המו"פ ואנשיו מסמלים את ישראל היפה ואנו רואים את עבודתם כבסיס לחקלאות חזקה ומשגשגת בפריפריה הצפונית ובאזורים נוספים. הנחישות של אנשי המו"פ להמשיך בפעילות המחקר ולהמשיך לעבד את הקרקע גם תחת אש מעוררת השראה והקרן תמשיך ללוות ולתמוך במו"פ, לא רק כדי לשמור על הקיים אלא גם כדי לקדם ולשדרג את היכולות ואת התשתיות שלו".

חיה רק-יהלום מנהלת מו"פ צפון: "ברצוני להודות לקרן יק"א על המשך תמיכתה בפעילות המו"פ, לרבות סיוע בהקמת מעבדות ובפריסת מיגוניות בחוות המטעים, המאפשרות לחוקרים ולכלל הצוותים להמשיך את עבודתם בשטח לשימור וקידום עשרות מחקרים קיימים ואף להקים חלקות חדשות תחת אש" אומרת רק-יהלום ומוסיפה "אם עד כה היווה ענף החקלאות מנוף עיקרי לצמיחה כלכלית באזור, הרי שביום שאחרי המלחמה, הוא יהווה גם מרכיב חיוני להחזרת התושבים הבייתה והפרחה מחדש של ההתיישבות בגליל".

בחוות המחקר 'מטעים' בעמק החולה בבעלות החברה לחקלאות הגליל העליון ובתפעול מו"פ צפון, הציג פרופ' דן לבנון ממכון המחקר מיגל, את תרומת שיתוף הפעולה בין מיגל ליק"א בשנים האחרונות, באמצעות פרויקט המאיץ של יק"א למימון וקידום מיזמי מו"פ חדשניים בעלי פוטנציאל יישומי בתחומי המזון, חקלאות, פרמקולוגיה, סביבה ועוד. בין המחקרים שאושרו במסגרת המאיץ נמנים מחקר של פרופ' סולימאן חטיב בנושא סריקת תמציות טבעיות בעלות השפעה על מחלת האלצהיימר, מחקר של פרופ' מרטין גולדווי ליצירת פרחי נוי בעלי הזדקנות מעוכבת, מחקר של ד"ר מרי דפני ילין לזיהוי מרחוק של מחלות עיוות תפרחות במנגו על ידי צילום מרחפנים לייעול תהליך הסניטציה, וכן מחקרים נוספים.

ד"ר רקפת שרון הציגה פרויקט בשיתוף השירותים להגנת הצומח והמגדלים, להתמודדות עם פסילת ההדר האסייתית, מין פולש שחדר לישראל, העלול לשמש כווקטור להעברת מחלת 'גרינינג', שטרם נכנסה לארץ, אך כבר פגעה קשות בענפי הדרים בעולם. לטובת המחקר, הוקם בחוות המטעים, בתמיכת מועצת ההדרים והשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, חדר קרנטינה לגידול מבוקר הן של הפסילה והן של צרעה טפילית שיובאה מארה"ב העשויה לסייע במיגור הפסילה הקטלנית. כמו כן יבחן המחקר את יעילותם למיגור הפסילה של מינים מקומיים של צרעות טפיליות, בעלי הסתגלות טובה יותר לתנאי אזורי גידול ההדרים בארץ.

ד"ר ליאור רובינוביץ' הציג מגוון מחקרים באבוקדו, בהם הגנה על מטעים בפני נזקי צינה וקרה באמצעות פריסת רשתות הצללה המסייעות בין השאר בהפחתת עודפי הקרינה בבקרים שאחרי קרה, ומחקר לבחינת עמידותם של מגוון זני אבוקדו בתנאי הגידול בעמק החולה המאופיינים באירועי מזג אוויר קיצון הן בחורף והן בקיץ. ד"ר מרי דפני ילין הציגה חלקת ברוקולי שנשתלה לאחרונה, בזמן המלחמה, לטובת מחקר ופיתוח ממשק הדברה משולבת ידידותי לסביבה לטיפול אופטימלי במחלות בתפרחות ברוקולי, ובכך להגדיל את יבול הברוקולי בארץ.

ד"ר אור שפירא הציג מחקרים בהדרים, בהם עיצוב מטע ב'קיר פירותי', שיטה בה נוף העצים מעוצב צר יותר ונטיעות העצים בצפיפות גבוהה מהמקובל, דבר המאפשר הגדלת היבול, תוך צמצום הוצאות העבודה בגיזום, דילול וקטיף ומתאימה את המטע המודרני לקטיף ממוכן בעתיד.

עוד הוצגו מחקריהם של ד"ר אביב אשר, בתחום בעלי חיים, בהם בחינת ההשפעה של זיהום אור ושימוש בתאורה 'חכמה' להגדלת יצרנות ורווחיות הגידול וכן שימוש בטכנולוגיה חקלאית מדייקת לניהול שטחים פתוחים (המרעה והעדר) בשילוב חישה מרחוק ופיתוח בינה מלאכותית ליצירת מערכת תומכת החלטות לייעול המגדל והפחתת כוח אדם.

 

חלקו השני של הסיור נערך בחוות המחקר 'צמח' בעמק הירדן בבעלות 'צמח מ. טכנולוגיות חקלאיות' המתמקדת בקידום ופיתוח ענפי גידול סובטרופיים, בשיתוף פעולה עם מו"פ צפון. ד"ר נבות גלפז, חוקר במו"פ, הציג מחקרים יישומיים בבננה לשיפור ההכנסה למגדלים וצמצום כוח אדם על ידי עיצוב מטע בממשק גידול שורותיים קצר-מועד במחזורי גידול קצרים להתמודדות עם תופעת עייפות הקרקע תוך שילוב גידולים נוספים בשטח המטע, ומיכון מתקדם לייעול הטיפול והקטיף בצמחי הבננה, כמו גם מחקרים לשיפור יעילות השימוש במים, התמודדות עם שינויי ופגעי האקלים ועוד".

קרן יק"א נוסדה על ידי הברון הירש בשנת 1891, והחלה לפעול בארץ משנת 1900 תוך שהיא תורמת תרומה אדירה להתיישבות החקלאית. בעשורים האחרונים הקרן פועלת לקידום האוכלוסייה הכפרית בפריפריה הגיאוגרפית באמצעות תמיכה בחינוך, בפרויקטים חדשניים ובמחקרים שמטרתם קידום תעסוקה איכותית באזורים הללו. הקרן מובלת ע"י חבר נאמנים שחלק מחבריו מחו"ל וחלקם ישראלים ובראשו עומד נשיא הקרן, מר וויליאם כהן.

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.