בצל המלחמה: חקלאי גרנות מסכמת עונה מוצלחת למגדלי האבוקדו

09 ספט 2024 המחברת/ת:
בית האריזה לאבוקדו של חקלאי גרנות בית האריזה לאבוקדו של חקלאי גרנות צילום חגי נתיב

מגדלי האבוקדו בישראל שיווקו השנה כ-240 אלף טון אבוקדו, גידול משמעותי לעומת עונה קודמת, שהיבולים בה היו קטנים עקב חום קיצוני. חקלאי גרנות שיווקה כ- 50,000 טונות, מתוכן 32,000 טונות ליצוא  • גיורא מרום, מנכ"ל קבוצת חקלאי גרנות: "גם השנה צפוי להיות האבוקדו הישראלי דומיננטי על המדפים באירופה"

למרות המלחמה והאתגרים שהביאה עמה, עונת האבוקדו בשנה החולפת הייתה טובה לחקלאים הישראלים. בכנס השנתי שתערוך מחר "חקלאי גרנות", מגדלת האבוקדו הגדולה בישראל, בבעלות 43 קיבוצים ומושבים החברים בתאגיד גרנות, תסכם החברה את העונה החולפת ותעניק צפי לעונה הקרובה. "זו צפויה להיות עונה בהיקף גדול בדומה לעונה הקודמת", אומר גיורא מרום, מנכ"ל קבוצת חקלאי גרנות, "הציפייה במטעים שלנו היא להיות בנפח דומה לשנה שעברה, כשחלקו של ההאס גדל על חשבון זנים ירוקים".

הצטברות של מספר גורמים הביאו השנה להצלחה גדולה לאבוקדו הישראלי. באירופה נוצרו חוסרים גדולים לאחר שספקיות מתחרות של ישראל סבלו מפגעי אקלים. את ספרד פקדה בצורת והחקלאים סבלו מחוסר במים להשקיה. בצ'ילה היה שוק מקומי מצוין ועיקר הסחורה נותרה במדינה, בקולומביה היו בעיות איכות והמקסיקנים, שקיבלו בארה"ב מחיר יותר טוב מאירופה, העדיפו לשווק את תוצרתם לשם. בעקבות זאת נוצר מחסור באבוקדו באירופה וזו הייתה הזדמנות מצוינת עבור האבוקדו הישראלי מזן האס (זן שמשחיר כאשר הוא מוכן לאכילה), שמועדף באירופה.

בארץ היו לא מעט אתגרים והמלחמה פגעה במגדלים בעיקר בדרום ובצפון שהתקשו להגיע לקטיף של 100% מהפרי. סה"כ שווקו השנה כ-240 אלף טונה אבוקדו, גידול של 70% לעומת שנה קודמת. גרנות שיווקה סה"כ 50,000 טונות, מתוכן 32,000 טונות ליצוא.

לדברי יונתן מירון, מנהל היצוא של חקלאי גרנות, מבחינת השווקים, רוסיה נותרה מדינת מפתח למרות אתגרים לוגיסטיים ומלחמתיים. "עבור אבוקדו ירוק רוסיה היא שוק חשוב. למרות המלחמה באוקראינה המשכנו לפעול שם, בליווי אתגרים לא פשוטים. באירופה חווינו עונה טובה מאוד. עונת הייצוא העיקרית שלנו היא בין ינואר למרץ כאשר זן ההאס בעיצומו. הביקוש צפוי להישאר טוב, אם כי אנו יודעים שלחלק מספקי החורף האחרים יש יותר פירות מאשר בשנה שעברה". לדבריו, המשלוחים הראשונים של העונה יתחילו באמצע ספטמבר עם ייצוא של זן האטינגר הפותח את העונה בישראל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.