שנה ל-7 באוקטובר: התערוכה ״מבעד עיניהם״ – סיפורה של קהילת כפר עזה

07 אוק 2024 המחברת/ת:
תמונה של אמנון ארד - מתוך תערוכת כפר עזה תמונה של אמנון ארד - מתוך תערוכת כפר עזה

התערוכה תתקיים באולם התרבות בקיבוץ שפיים אליו פונו תושבי כפר עזה לאחר השבת השחורה

*** תהיה פתוחה לקהל הרחב למשך שישה ימים  - 8-10 באוקטובר ו-13-15 באוקטובר בהרשמה מראש (בהמשך צפויה לנדוד למיקומים נוספים בארץ ובחו"ל)

״מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה״ נועדה לספר את סיפורו של קיבוץ כפר עזה, מנקודת מבטם של תושביו שחוו את מאורעות ה-7 באוקטובר 2023. בתערוכה יוצג סיפורה של הקהילה באמצעות תמונות, טקסטים ומסכי וידאו, לרבות סיפורם של החברים הרבים שנרצחו, של החטופים מבני הקיבוץ ששבו, שנהרגו ואלו שעדיין שם. בין השאר יוצגו בתערוכה סיפוריהם של חברי כיתת הכוננות, קבוצות הווטסאפ הפעילות משעות התופת הקשות ביותר, תמונות של קיבוץ כפר עזה שוקק החיים לפני האסון הנורא ושל הבתים שנשרפו לאחריו, וכן כתבות ששודרו על המאורעות שהתחוללו שם. עוד בתערוכה, עבודות אומנות שנוצרו מתוך הכאב בתקופת השהות בשפיים - עדות לתקווה וכוח שחברי הקהילה מגלים כל שעה, כל יום.

כזכור, קיבוץ כפר עזה היה אחד היישובים המרכזיים בעוטף שנפגעו קשות במתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, תוך שהוא סופג אבידות רבות בנפש ופגיעות רבות. 64 מחברי הקיבוץ נרצחו, אנשי כוחות ביטחון רבים שלחמו בגבורה איבדו את חייהם במתקפה הרצחנית, 19 מחברי הקיבוץ נחטפו, כאשר חמישה מהם: אמילי, דורון, גלי, זיו וקית' - עדיין בשבי, והמאבק לשחרורם לא תם. התערוכה משקפת את סיפורם של כל אלה, משמשת כעדות וזיכרון, וגם שומרת את הנרטיב שאותו מבקשים חברי הקהילה והקיבוץ להעביר ולהנחיל לדורות הבאים. 

על הפרויקט אמונים: ימית ניומן, אוצרות וליווי אמנותי; אייל קולב, מפיק; והדסה טרון, מפיקת תוכן. מארגני המיזם מסרו כי "איסוף החומרים היה משימה קשה מבחינה רגשית עבור הנוגעים בדבר, פתח פצעים וכאבים ונעשה בשיתוף פעולה אמיץ ומרגש של רבים מתושבי הקהילה שלקחו חלק בבניית התערוכה ושל המשפחות שנדרשו לאסוף את החומרים למען מטרה משמעותית זו. הצוות שעיבד את כלל התכנים למיצגי התערוכה עשה זאת בחרדת קודש, אסף את העדויות הקשות, פגש את כאב המשפחות בפרט ואת כאב הקהילה בכלל. על אף הקושי, חברי כפר עזה רואים בתערוכה הזדמנות לספר את הסיפור לעולם מבעד עיניהם, מתוך הרגישות הנדרשת וחשיבה על כל הפרטים הקטנים, בבחינת 'לא נשכח ולא נסלח'".

התערוכה נעה, באמצעות תמונות, ציורים, טקסטים ומסכי וידאו, דרך צירי זמן מקבילים המספרים את סיפורי הנרצחים, חברי כיתת הכוננות ולוחמי צה"ל שנפלו בקרב על כפר עזה. בתערוכה מוצגות תכתובות בזמן אמת של קבוצות הוואטסאפ אשר פעלו לאורך כל אותן השעות והימים הקשים ומשחזרות רגעים בהם החיים תלויים על הכף, עדויות וסרטונים המתעדים את סיפוריהם של הנרצחים דרך המבט האנושי והאישי וסיפורי החטופים והמאבק המתמשך להשיבם בחיים. התערוכה מספקת עדות כואבת ותזכורת לתחושות הפחד, חוסר האונים, האכזבה והייאוש שפקדו את חברי הקיבוץ, אך גם מציגה את חוזקה של קהילה בזמן משבר. בתערוכה זו מבקשים חברי הקהילה להעביר לצופים את גודל האסון, ההפקרה והאכזריות, לצד הבחירה שלהם להמשיך לקום מהשברים ולהמשיך להילחם למען החטופים. התערוכה נועדה לשמש כעדות ותיעוד, על מנת שהסיפור הזה לא יישכח. 

התערוכה תוצג בקיבוץ שפיים, אליו פונו כאמור רבים מחברי קיבוץ כפר עזה, ובו הם מתגוררים מאז. היא תכלול שני מתחמים: במתחם בית התרבות ובאוהל מרכזי נוסף שימוקם מחוץ לבית התרבות. שעות פתיחה לציבור הרחב (בהרשמה מראש, כניסה מגיל 13 ומעלה): יום שלישי (08.10.2024) – 9:00 עד 16:30; יום רביעי (09.10.2024) - 10:00 עד 19:30; יום חמישי (10.10.2024) מהשעה 10:00 בבוקר ועד 22:00 בערב. בימים ראשון עד שלישי (13 עד ה-15 באוקטובר) התערוכה תהיה פתוחה מהשעה 10:00 בבוקר ועד 22:00 בערב. קישור להרשמה לתערוכה: https://kfar-aza-exhibition.forms-wizard.co/. עלות כניסה: כל אחד לפי יכולתו ורצונו, כאשר כל ההכנסות יועברו לטובת פעילות הסברה בארץ ובעולם. 

*בהמשך התערוכה צפויה לנדוד למיקומים נוספים, בארץ ובחו"ל. ניתן לארח אותה החל מהשבוע הבא. לבירור ניתן לפנות לקרן לשיקום כפר עזה, או במייל:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

תמונה של הצלם בן כהן מתוך תערוכת כפר עזהתמונה של הצלם בן כהן מתוך תערוכת כפר עזה
תמונה של הצלמת בתיה הולין - מתוך תערוכת כפר עזהתמונה של הצלמת בתיה הולין - מתוך תערוכת כפר עזה

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.